Konferencia Horizonty železničnej dopravy 2025

V dňoch 7.–9. októbra 2025 sa v Jasnej uskutočnil 13. ročník medzinárodnej konferencie Horizonty železničnej dopravy, ktorú organizovala Katedra železničnej dopravy v spolupráci s Asociáciou železničných dopravcov Slovenska (AROS) a s podporou významných partnerov ako sú METRANS, Railtrans International (RTI), Železníc Slovenskej republiky a ďalších subjektov pôsobiacich v železničnom sektore.

Konferencie sa zúčastnilo 147 odborníkov z deviatich krajín Európy – z Nemecka, Francúzska, Belgicka, Poľska, Maďarska, Srbska, Chorvátska, Českej republiky a Slovenska. Témou tohto ročníka bola „Automatizácia a digitalizácia v kontexte interoperability železničného systému“, ktorá reflektovala na  aktuálne výzvy európskej železničnej dopravy, najmä implementáciu systémov ETCS, DAC a digitálnych dvojčiat infraštruktúry.

Konferencia bola rozdelená do troch tematických blokov:

  • ako sa to dá podľa generácie Z a X,
  • politický a legislatívny rámec automatizácie v železničnej doprave,
  • rozvoj železničného sektora v SR v kontexte EÚ, výzvy a riešenia.

Príspevky a panelové diskusie otvorili dôležité otázky o budúcnosti železníc, stabilnom financovaní, interoperabilite, ako aj o úlohe stredného a vysokého školstva pri príprave novej generácie odborníkov. Diskutovali významní odborníci z praxe, zástupcovia štátnej správy, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková, generálny riaditeľ Sekcie železničnej dopravy a dráh Ministerstva dopravy SR Filip Hlubocký, riaditeľ Divízie dráh a dopravy na dráhach Dopravného úradu SR Ivan Škoda ako aj Jindřich Kušnír, riaditeľ Odboru dráhovej dopravy Ministerstva dopravy ČR. Diskutovali tiež zástupcovia manažérov infraštruktúry SR a ČR (generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik,  riaditeľ Odboru stratégie ŽSR Miroslav Garaj,  riaditeľ odboru medzinárodnej spolupráce a EÚ Správy železnic Radek Čech), ako aj významných železničných podnikov (člen predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Karol Henzély, riaditeľ spoločnosti RegioJet Radim Jančura, prevádzkový riaditeľ METRANS Martin Hořínek) či ďalších subjektov v železničnom sektore, ako sú AŽD Praha (Martin Šturma a Vlastimil Polach), Siemens Mobility ( Rastislav Kušpál), či STRABAG (Ladislav Mokošák).

Medzinárodný kontext do diskusie v niesli Libor Lochman, bývalý výkonný riaditeľ CER a dnes ambasádor pre DAC v regióne strednej a východnej Európy ako aj R.-Ch. Schultze, prezident  UIRR (International Union for Road-Rail Combined Transport).

Z konferencie bolo vydané komuniké, ktoré obsahuje nasledujúce odporúčania:

  1. Stabilné a viaczdrojové financovanie železníc

Slovensko potrebuje dlhodobý, predvídateľný a efektívny systém financovania železničnej infraštruktúry, ktorý nebude závislý výlučne od fondov EÚ. Účastníci odporúčajú prijať pripravovaný Zákon o národnej dopravnej infraštruktúre, ktorý má vytvoriť rámec pre stabilné a transparentné financovanie. Prioritou je dokončenie modernizácie hlavných koridorov do roku 2040 a aktívne zapojenie Slovenska do budovania vysokorýchlostných tratí (VRT) ako súčasti európskej dopravnej siete TEN-T.

  1. Digitalizácia a automatizácia ako priorita

Modernizácia železníc musí byť postavená na implementácii európskych technologických štandardov, vrátane Európskeho vlakového zabezpečovacieho systému (ETCS), digitálneho dvojčaťa infraštruktúry či digitálneho automatického spriahadla (DAC).  Slovensko by malo realizovať pilotné projekty digitalizácie a zároveň koordinovať tieto kroky so susednými krajinami. Financovanie týchto projektov však musí byť nastavené tak, aby neznižovalo konkurencieschopnosť železničných podnikov a súčasne posilňovalo legislatívny rámec pre kybernetickú bezpečnosť a interoperabilitu.

  1. Podpora ľudského kapitálu a generácie Z

Rozvoj železničného sektora si vyžaduje investície do ľudí rovnako ako do infraštruktúry. Odporúča sa rozšíriť programy duálneho vzdelávania, stáží a spolupráce univerzít s praxou, aby mladí odborníci mali možnosť zapojiť sa do inovatívnych projektov už počas štúdia. Zvýšenie atraktivity pracovných pozícií, systematické budovanie kompetencií a otvorenie priestoru pre inovácie prichádzajúce od generácie Z sú nevyhnutné pre dlhodobú stabilitu sektora.

 

Ocenenie Modré srdce 2025

Vrcholom galavečera konferencie bolo slávnostné odovzdanie ocenení Modré srdce 2025, ktoré vzniklo ako pocta osobnostiam, ktoré svojou prácou, víziou a nasadením významne prispeli k rozvoju železničnej dopravy na Slovensku i v zahraničí.
Symbol „modrého srdca“ vyjadruje oddanosť železnici, jej tradícii a odhodlanie prinášať nové impulzy pre budúcnosť odvetvia.

Laureáti ocenenia Modré srdce 2025:

  • Ing. Ján Biznár (LTE Slovakia) získal ocenenie navrhnuté Žilinskou univerzitou v Žiline za dlhoročnú spoluprácu s univerzitným prostredím, podporu rozvoja odborného vzdelávania a prepojenie teórie s praxou v železničnom sektore.
  • doc. Ing. Martin Kendra, PhD. (Katedra železničnej dopravy) získal ocenenie navrhnuté Asociáciou železničných dopravcov Slovenska (AROS) za významný prínos v oblasti výskumu, vzdelávania a medzinárodnej spolupráce v oblasti železničnej dopravy.
  • Ing. Ivan Bednárik MBA (Železnice Slovenskej republiky)  získal spoločné ocenenie za celoživotný prínos pre rozvoj železničnej dopravy v strednej Európe, modernizáciu manažérskych prístupov a podporu digitalizácie a interoperability železníc.

Ocenenie Modré srdce sa stalo symbolom profesionality, ľudskosti a odhodlania pracovať pre modernú železnicu.

Konferencia Horizonty železničnej dopravy 2025 opäť potvrdila, že Žilinská univerzita a Katedra železničnej dopravy sú na čele odborného dialógu o budúcnosti železníc. Účastníci sa zhodli, že budúcnosť železníc stojí na troch pilieroch – stabilnom financovaní, digitalizácii a rozvoji ľudského kapitálu. Slovensko má jedinečnú príležitosť stať sa lídrom digitalizácie a interoperability železníc v strednej Európe a práve odborné platformy ako Horizonty železničnej dopravy ukazujú cestu, ako túto víziu pretaviť do reality.

Predvoľby používateľov súborov cookie
Používame cookies, aby sme vám zaistili čo najlepší zážitok na našej webovej stránke. Ak odmietnete používanie cookies, táto webová stránka nemusí fungovať podľa očakávania.
Prijať všetky
Odmietnuť všetky
Essential
Tieto súbory cookie sú potrebné na správne fungovanie webovej stránky. Nemôžete ich zakázať.
Core
Prijať
Analytics
Nástroje používané na analýzu údajov na meranie efektívnosti webovej lokality a na pochopenie jej fungovania.
Google Analytics
Prijať
Odmietnuť
Marketing
Súbor techník, ktorých cieľom je obchodná stratégia a najmä štúdium trhu.
YouTube
Prijať
Odmietnuť
Uložiť