Dopravné laboratórium katedry železničnej dopravy

Katedra železničnej dopravy disponuje moderným špecializovaným dopravným laboratóriom, ktoré je z hľadiska technického a technologického vybavenia jedinečným zariadením svojho druhu nie len na Slovensku, ale aj v celoeurópskom priestore.

Dopravné laboratórium bolo v priebehu rokov 2022-2024 kompletne zrekonštruované a zmodernizované.  Počas týchto troch rokov boli realizované stavebné úpravy ako dopravného laboratória, tak aj priľahlých odborných učební, v ktorých prebiehala výučba študentov študijného programu železničná doprava.

 

 učebňa Budamar  učebňa LTE
 učebňa RTI  učebňa OBB RCG

 

 

Z pôvodného modelového koľajiska sa demontovalo 5 dopravní, odpojilo 100 výhybiek, 350 návestidiel, 650 svoriek a približne 1000 m káblov.

V súčasnosti v dopravnom laboratóriu je 6 dopravní na hlavnom okruhu a 3 dopravne na diaľkovo riadenej trati.

 

 topológia nového DL  na web1
 nový DL 3  nový DL 1

 

 

Z traťových zabezpečovacích zariadení sú v dopravnom laboratóriu použité:

  • reléový poloautomatický blok,
  • automatické hradlo,
  • automatický blok.

Zo staničných zabezpečovacích zariadení na hlavnom okruhu:

  • stanica Žilina - Simis W (Siemens),
  • stanica Hričov – reléové staničné zabezpečovacie zariadenie s cestovým systémom (AŽD),
  • stanica Čadca - elektronické stavadlo ESA 44 (AŽD),
  • stanica Bytča – typové elektrické stavadlo TEST (AŽD),
  • stanica Vrútky – elektromechanické staničné zabezpečovacie zariadenie,
  • stanica Púchov – reléové staničné zabezpečovacie zariadenie s číslicovou voľbou (AŽD).

Zo stanice Čadca je diaľkovo ovládaná trať v úseku Čadca – Rajec – Strečno – Výhybňa Váh – Žilina.

 

 SIMIS    
     

 

 

 

Okrem zabezpečovacích zariadení bol zmodernizovaný aj informačný systém, konkrétne bola nainštalovaná kompletná verzia elektronického dopravného denníka, ako aj vlakový dispečerský systém VDS, klienti VDS a SGVD. Všetky aplikácie sú plne uspôsobené dátami aj nastaveniami pre modelové koľajisko, ako aj modelové vozne a HKV/ SHKV. Komunikácia medzi GTN, EDD, VDS/ SGVD klientami a ILTISom je veľmi podobná reálnej komunikácii používanej na sieti ŽSR.

Takáto kombinácia zabezpečovacích a prevádzkovo riadiacich systémov v kombinácii s možnosťou simulácie prevádzky na modelovom koľajisku je v Európe absolútne bezkonkurenčne jedinečná.

V dopravnom laboratóriu sú nainštalované kompletné aktuálne verzie informačných a riadiacich systémov na plánovanie prevádzky železničnej dopravy. Táto kombinácia systémov umožňuje simuláciu dopravy na modelovom koľajisku v úplne reálnych podmienkach, čo je neoceniteľné nielen pre študentov, ale predovšetkým pre budúcich zamestnancov manažérov železničnej dopravnej infraštruktúry.

Dopravné laboratórium umožňuje simulovať bežné prevádzkové situácie, ale aj poruchové stavy a nehody. Dopravné laboratórium nie je prínosné len pre  budúcich manažérov železničnej dopravnej infraštruktúry, ale aj pre výskumné tímy, pretože umožňuje detailnú analýzu a simuláciu rôznych scenárov železničnej dopravnej prevádzky. 

Koncepcia nového dopravného laboratória spočíva v neustálej modernizácii informačných a riadiacich systémov, ako aj zabezpečovacích zariadení v oblasti železničnej dopravnej prevádzky.

 

 študenti v stanici 1  študenti v stanici 4

 

Modernizáciou sme neskončili, nevieme, čo bude o pár rokov, neustále sa zdokonaľujeme!

Predvoľby používateľov súborov cookie
Používame cookies, aby sme vám zaistili čo najlepší zážitok na našej webovej stránke. Ak odmietnete používanie cookies, táto webová stránka nemusí fungovať podľa očakávania.
Prijať všetky
Odmietnuť všetky
Essential
Tieto súbory cookie sú potrebné na správne fungovanie webovej stránky. Nemôžete ich zakázať.
Core
Prijať
Analytics
Nástroje používané na analýzu údajov na meranie efektívnosti webovej lokality a na pochopenie jej fungovania.
Google Analytics
Prijať
Odmietnuť
Marketing
Súbor techník, ktorých cieľom je obchodná stratégia a najmä štúdium trhu.
YouTube
Prijať
Odmietnuť
Uložiť