Dopravné laboratórium katedry železničnej dopravy
Katedra železničnej dopravy disponuje moderným špecializovaným dopravným laboratóriom, ktoré je z hľadiska technického a technologického vybavenia jedinečným zariadením svojho druhu nie len na Slovensku, ale aj v celoeurópskom priestore.
Dopravné laboratórium bolo v priebehu rokov 2022-2024 kompletne zrekonštruované a zmodernizované. Počas týchto troch rokov boli realizované stavebné úpravy ako dopravného laboratória, tak aj priľahlých odborných učební, v ktorých prebiehala výučba študentov študijného programu železničná doprava.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Z traťových zabezpečovacích zariadení sú v dopravnom laboratóriu použité:
- reléový poloautomatický blok,
- automatické hradlo,
- automatický blok.
Zo staničných zabezpečovacích zariadení na hlavnom okruhu:
- stanica Žilina - Simis W (Siemens),
- stanica Hričov – reléové staničné zabezpečovacie zariadenie s cestovým systémom (AŽD),
- stanica Čadca - elektronické stavadlo ESA 44 (AŽD),
- stanica Bytča – typové elektrické stavadlo TEST (AŽD),
- stanica Vrútky – elektromechanické staničné zabezpečovacie zariadenie,
- stanica Púchov – reléové staničné zabezpečovacie zariadenie s číslicovou voľbou (AŽD).
Zo stanice Čadca je diaľkovo ovládaná trať v úseku Čadca – Rajec – Strečno – Výhybňa Váh – Žilina.
|
||
Okrem zabezpečovacích zariadení bol zmodernizovaný aj informačný systém, konkrétne bola nainštalovaná kompletná verzia elektronického dopravného denníka, ako aj vlakový dispečerský systém VDS, klienti VDS a SGVD. Všetky aplikácie sú plne uspôsobené dátami aj nastaveniami pre modelové koľajisko, ako aj modelové vozne a HKV/ SHKV. Komunikácia medzi GTN, EDD, VDS/ SGVD klientami a ILTISom je veľmi podobná reálnej komunikácii používanej na sieti ŽSR.
Takáto kombinácia zabezpečovacích a prevádzkovo riadiacich systémov v kombinácii s možnosťou simulácie prevádzky na modelovom koľajisku je v Európe absolútne bezkonkurenčne jedinečná.
V dopravnom laboratóriu sú nainštalované kompletné aktuálne verzie informačných a riadiacich systémov na plánovanie prevádzky železničnej dopravy. Táto kombinácia systémov umožňuje simuláciu dopravy na modelovom koľajisku v úplne reálnych podmienkach, čo je neoceniteľné nielen pre študentov, ale predovšetkým pre budúcich zamestnancov manažérov železničnej dopravnej infraštruktúry.
Dopravné laboratórium umožňuje simulovať bežné prevádzkové situácie, ale aj poruchové stavy a nehody. Dopravné laboratórium nie je prínosné len pre budúcich manažérov železničnej dopravnej infraštruktúry, ale aj pre výskumné tímy, pretože umožňuje detailnú analýzu a simuláciu rôznych scenárov železničnej dopravnej prevádzky.
Koncepcia nového dopravného laboratória spočíva v neustálej modernizácii informačných a riadiacich systémov, ako aj zabezpečovacích zariadení v oblasti železničnej dopravnej prevádzky.
|
|